Jak działa gaźnik samochodowy?

Jak działa gaźnik samochodowy?

Gaźnik jest niezastąpionym źródłem zasilania silników spalinowych samochodów i motocykli. Do końca XX wieku gaźniki były instalowane w większości samochodów, ale dziś zostały mocno zastąpione wygodniejszymi i funkcjonalnymi układami wtryskowymi. Teraz często można je znaleźć w samochodach mających 20 lat lub więcej. Jak działa gaźnik samochodowy?

W pierwszym urządzeniu, wynalezionym przez L. Christoforisa w 1876 r., paliwo było podgrzewane, odparowywane, a powstałe opary i strumienie powietrza się mieszały. Rok później rozwiązanie zostało ulepszone z wykorzystaniem zasady atomizacji paliwa, która stała się podstawą do kolejnych projektów. Przed powszechnym użyciem znanych urządzeń istniały modele bąbelkowe i modele membranowo-igłowe. Pierwsze z nich miały postać zbiornika benzyny, w którym blisko powierzchni umieszczono deskę i parę dysz dostarczających mieszankę paliwa i powietrza z atmosfery do silnika. Powietrze poruszało się pod płytą, bezpośrednio nad paliwem, wzbogacone oparami i stawało się mieszanką palną. To był prosty, ale działający system. Przepustnica została umieszczona osobno. Na pracę silnika z zespołem barbotażowym miały wpływ warunki naturalne – parowanie zależało od temperatury. Taki system był trudny do regulacji, był wybuchowy.

Urządzenie igłowo-membranowe jest umieszczone oddzielnie od zbiornika gazu. Miał kilka komór sztywno połączonych prętem. Gniazdo zaworu, przez które dostarczano paliwo, było blokowane iglicą na trzpieniu. Komory były połączone kanałem paliwowym i strefą mieszania. Parametry urządzenia zostały określone przez sprężyny, na które zostały dociśnięte membrany. Taki gaźnik działał niezależnie od warunków drogowych i lokalizacji, był popularny na początku XX wieku, kiedy był instalowany w samochodach i pojazdach mechanicznych, w samolotach z tłokowymi silnikami spalinowymi. Obecnie używane są modele pływakowe, które są najbardziej zaawansowane. Można je zobaczyć na większości samochodów.

Jak działa gaźnik

Najpierw paliwo kierowane jest do komory pływakowej. Po osiągnięciu wymaganego poziomu pływak podnosi się i zamyka zawór, przez który podawane jest paliwo. Po opuszczeniu pływaka następuje wznowienie podawania paliwa. Następnie paliwo trafia do komory mieszania, w której powstaje palna mieszanina. Powietrze dostarczane jest z góry, które łączy się z paliwem. W komorze znajduje się rurka rozpylająca z dyszą, a także dławik i dyfuzor. Dysza to korek, który zapobiega wypływowi paliwa z komory pływakowej. Amortyzator podłączony do pedału nazywany jest przepustnicą. Po naciśnięciu stopą otwiera się i palna mieszanina dostaje się do cylindra. W rezultacie samochód nabiera prędkości. Nawiewnik zawiera rurkę rozprowadzającą. W momencie rozruchu w komorze mieszania powstaje podciśnienie, z rozpylacza rozpryskiwane jest paliwo. Unosi się strumień powietrza, który zmieszany z paliwem przenosi paliwo do cylindra. W najnowszych urządzeniach oprócz komór mieszalnikowych i pływakowych występuje także urządzenie rozruchowo-dozujące, konstrukcja biegu jałowego, ekonomizer oraz pompa przyspieszająca. Podczas uruchamiania zimnego silnika wymagana jest mieszanka bogata w paliwo. W przypadku, gdy silnik pracował przez długi czas, potrzebna jest mieszanka z niewielką ilością paliwa.

https://wyposaz-warsztat.pl/wiedza-dla-mechanika/aaqf/jak-dziala-gaznik-samochodowy.html

Previous Jak czyścić biżuterię z kamieniami
Next Jak umyć samochód?

Może to Ci się spodoba

Motoryzacja 0 Comments

Jak naprawić pękniętą skórę fotela samochodowego?

Skórzana tapicerka jest bardzo chętnie wybierana, ale trzeba również pamiętać, że ma ona również słabe strony. Na pewno będzie to pękanie i powstawanie ubytków na skutek naturalnego procesu starzenia się

Motoryzacja 0 Comments

Samodzielne polerowanie lakieru

Chociaż szybka warstwa wosku sprawi, że samochód zabłyśnie, to dopiero polerowanie naprawdę sprawia, że farba wygląda atrakcyjnie. Większość kierowców oddaje swój pojazd do specjalistycznych warsztatów, ale możliwe jest też samodzielne

Motoryzacja 0 Comments

Ceny ropy w przyszłym roku mogą odbić się od dna

W ciągu ostatniego miesiąca cena ropy naftowej na londyńskiej giełdzie spadła o ponad 18 proc. We wtorek za baryłkę trzeba było płacić niecałe 37 dolarów. Analitycy BM Reflex prognozują, że w najbliższych

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź